• van vliet
    oefentherapie

    van vliet
    oefentherapie

    werkt
    aan je houding
  • van vliet
    oefentherapie

    van vliet
    oefentherapie

    werkt
    aan je houding
  • van vliet
    oefentherapie

    van vliet
    oefentherapie

    werkt
    aan je beweging
  • van vliet
    oefentherapie

    van vliet
    oefentherapie

    werkt
    aan je beweging
  • van vliet
    oefentherapie

    van vliet
    oefentherapie

    werkt
    aan je bewustzijn
  • van vliet
    oefentherapie

    van vliet
    oefentherapie

    werkt
    aan je bewustzijn

van vliet oefentherapie

vanvlietoefentherapie-inleidingWelkom bij Van Vliet Oefentherapie!

Praktijk voor oefentherapie Mensendieck van Margot van Vliet-Metkemeijer. Oefentherapie Mensendieck biedt u de mogelijkheid uw lichaamsbewustzijn te vergroten, uw lichaamsgebruik, -houding en -beweging te verbeteren, zodat u zelfstandig uw lichaam en uw klachten leert beoordelen, oplossen en voorkomen.

Na intake en onderzoek leert u tijdens de behandelingen oefeningen die u zelf thuis en op het werk eenvoudig kunt uitvoeren. Uitgangspunt daarbij is het aanleren van een een goede basishouding zittend, staand of liggend. Met een goede houding creëert u de voorwaarden waardoor de klachten verbeteren of verdwijnen. Het behandelproces bestaat uit 2 delen. Het aanleren van de houding en de oefeningen en het volhouden en integreren van het geleerde in het dagelijks leven.
Door het eigen maken van goed houding en bewegingsgedrag voorkomt u klachten op zowel korte als lange termijn. Zeer wenselijk in een maatschappij waarin de vergoedingen voor zorg steeds meer onder druk komen te staan

Met Van Vliet oefentherapie wordt u uw eigen coach!

oefentherapie

De basis van de oefentherapie voert terug naar het begin van de 20ste eeuw.

Grondlegster van oefentherapie Mensendieck is Bess Mensendieck (Duitsland, 1864-1957). Haar bewegingsleer was vooral een reactie op 19e eeuwse denkbeelden over lichamelijkheid. Zij predikte dat geestelijke activiteiten niet los gezien kunnen worden van het lichamelijke en dat iedereen grotendeels zelf de contouren van zijn lichaam kan bepalen door op een functionele manier te oefenen. Geen geïsoleerde spieroefeningen, maar bewust en totaal bewegen. De mens moet dus bewust zijn eigen wil gebruiken om zijn houding en beweging te verbeteren.

Kenmerkend is de holistische benadering. Dat wil zeggen dat de oefentherapeut niet alleen naar de klacht van de cliënt kijkt, maar probeert mens en houding in zijn/haar omgeving als geheel te benaderen. De behandeling is preventief, curatief en duurzaam: houding en beweging worden zodanig verbeterd dat klachten ook op de lange termijn wegblijven.

De oefentherapeut biedt hulp bij rug- en nekklachten, pijn in de gewrichten (bekken, knie-enkel-voet, arm-schouder-pols), klachten bij chronische aandoeningen aan het houding- en bewegingsapparaat, houdingsafwijkingen, hoofdpijn- en spanningsklachten.

Bess Mensendieck (Duitsland, 1864-1957).

 

Van Vliet oefentherapie is aangesloten bij Houding Netwerk Nederland

bekkentherapie

Bekkentherapie

5 jaar geleden heb ik mij gespecialiseerd in het behandelen van klachten rondom het bekkengebied en de bekkenbodem.

Het bekkengebied is de belangrijkste schakel binnen de totale houding en bewegingsketen van gewrichten, banden en spieren in ons bewegingsapparaat. De bekkenbodemspieren zijn daarbij van groot belang. Slecht functionerende bekkenbodemspieren kunnen klachten veroorzaken zoals:

  • (lage) rugpijn / bekkenpijn / SI-klachten
  • ongewild urineverlies of ongewild verlies van ontlasting
  • pijn in de onderbuik
  • verzakking van blaas of baarmoeder
  • blaasontsteking of vaginale infecties
  • obstipatie
  • ademproblematiek
  • pijn bij het vrijen / vaginisme

Bekkenbodemoefeningen in combinatie met goed houding en bewegingsgedrag kunnen klachten oplossen en voorkomen. De kracht van de oefentherapie zit hem in het feit dat er ‘functioneel’ geoefend wordt. Dit betekent dat er niet alleen liggen of zittend (statisch) geoefend wordt met de bekkenbodem, maar dat er ook specifiek gekeken en geoefend wordt met de probleemhandelingen in het dagelijks leven (dynamisch). Als voorbeeld: wanneer je incontinent bent tijdens het springen op een trampoline los je dit niet op door liggend je bekkenbodem te trainen, maar zal je ook het springen moeten oefenen.

 

Voor meer informatie:
www.bekkentherapeuten.nl

Houdingsexpertise

HOUDING ALS OPLOSSING

Iedereen heeft een HOUDING

Iedereen weet dat HOUDING belangrijk is (maar waarom ook al weer?)

Weinig mensen weten hoe een HOUDING te corrigeren en vol te houden

Een goede houding is de basis voor een gezond lichaam. De basis om goed je (sport) activiteiten uit te kunnen oefenen. De basis om klachten op te lossen en te voorkomen. Het aanleren van een goede houding blijkt steeds weer een vak apart. De tijd dat je je moest opstrekken door aan een denkbeeldig ‘touwtje aan je hoofd te trekken’ is voorbij. Deze aanwijzing leidt slechts tot een gespannen, oncomfortabele houding die niet lang vol te houden is. Verderop lees je wat dan wel werkt.

De meest voorkomende houding is toch wel de zittende houding. Tegelijkertijd is het de meest belastende houding die je op je bekken en wervelkolom kunt uitoefenen. Wanneer je bedenkt dat je wel 80% van de tijd per dag zit en je realiseert hoeveel tijd je daarvan ‘hangt’ in je stoel, kun je je voorstellen dat niet alleen de wervels, maar ook het spiercorset enorm te lijden heeft onder het langdurige, ‘hangende’ zitten. Minder snel bedenk je misschien dat organen als longen, lever, milt en darmen in de verdrukking komen en daardoor minder optimaal kunnen functioneren.

De gameboy-rug of tablet-nek zijn recente voorbeelden van de gevolgen van een verkeerde houding in deze moderne tijd.

Wanneer je leert een goede zithouding aan te nemen vang je 7 vliegen in 1 klap

  1. Je voorkomt klachten aan bekken/rug/nek
  2. Je voorkomt scheefgroei van de wervelkolom
  3. Je voorkomt eenzijdige overbelasting en/of  verkorting van spieren
  4. De tussenwervelschijven blijven gezonder
  5. De ruimte voor je organen blijft in tact
  6. Je voorkomt dat je te lang achter elkaar stilzit, niet meer kunnen volhouden betekent veranderen van houding
  7. Voorkomen is beter dan genezen

De staande houding is de basis voor goed bewegen. Echt lang stilstaan komt niet zo vaak voor, alhoewel wachten in de rij bij een pretpark flink lang kan duren. Goed staan is ietsje lastiger te corrigeren dan een zittende houding. Dit heeft te maken met het steunvlak (je voeten zijn relatief klein). Een goede balans is de basis voor een goede staande houding en spiegels zijn heel handig om de correctie te volgen.

HOE CORRIGEER JE JE  ZITTENDE HOUDING?

Om je houding goed te kunnen leren corrigeren moet je een aantal dingen aan de weet komen. Dit kan door eenvoudig zelfonderzoek. Hieronder wordt in 3 stappen uitgelegd hoe je je zittende houding kunt beoordelen en corrigeren.

STAP 1

Maak een foto van jezelf, van de zijkant, zittend in je stoel (niet in de bank, ook al is dat wel verhelderend) in strak zittende kleding of in ondergoed. Zorg dat je goed de stand van je rug kunt zien.

STAP 2

Trek een lijn door het midden van je oor – schouder – romp en heup. Deze lijn zou verticaal moeten zijn. De stand van de onderrug zou een heel lichte holling moeten vertonen, de bovenrug een lichte bolling en de nek weer een lichte holling.

STAP 3

Waarschijnlijk is de lijn uit stap 2 niet verticaal. Aan jou de taak dit straks te corrigeren, maar eerst is weer kennis nodig.

Kennis:

Het bekken heeft aan de onderkant 2 zitbeenknobbels, die kun je voelen door je handen onder je kont te steken. De harde botten die je voelt zijn je zitbeenknobbels. Zij vormen de basis van je goede zittende houding.

Om te corrigeren ga je eerst recht bovenop je zitbeenknobbels zitten en daarbovenop stapel je de rug-nek-hoofd.

Vind je dit lastig? Stel je dan eens voor dat bekken-ribbenkast-hoofd 3 losse blokken zijn. Voel eerst in je ‘eigen’ houding hoe je blokken op elkaar staan. Doe dan je ogen dicht en stapel de blokken recht op elkaar met als basis de zitbeenknobbels.

Staan de blokken voor je gevoel recht op elkaar? Doe dan je ogen weer open en laat een foto van het zijaanzicht maken. Trek denkbeeldig de lijn weer door oor-schouder-heup. Als je het goed gedaan hebt is deze nu wel verticaal. Om deze houding vol te kunnen houden is het van belang dat je je schouders, rug en buik kunt ontspannen zonder in te zakken. De botstructuren van bekken en wervels houden je nu rechtop. De diepe korte rugspieren houden de botten in balans (gestabiliseerd) en de grote oppervlakkige spiergroepen kun je vrij gebruiken om te bewegen. SUCCES!

 

HOE CORRIGEER JE DE STAANDE HOUDING

Goed staan vergt iets meer inspanning dan rechtop zitten. De basistips zijn heel waardevol. Hieronder uitgebreid met de basis van een goede balans.

STAP1

Fotografeer of bekijk je staande houding van opzij in ondergoed, beoordeel of je een rechte lijn kunt trekken door oor-schouder-heup-knie-enkel. Aangezien niemand kaarsrecht is, is het prima wanneer de lijn iets afwijkt. Fotografeer of bekijk je houding dan van de voorkant. Check hierbij of je op 1 been steunt (gewicht meer op links of rechts), voel of je meer op je voorvoet-middenvoet-hiel staat. Trek een verticale lijn door neus-kin-borstbeen-navel-midden tussen de voeten.

STAP 2

De correctie begint bij het goed leren voelen van de verdeling van je lichaamsgewicht over beide voeten. Eerst links-rechts, zorg dat de balans in het midden is, daarna voor-achter. Het lichaamsgewicht bevindt zich in het midden van de voet (ter hoogte van de wreef), daarbovenop losse (wiebel)knieën, het bekken weer recht boven de knieën, rug en hoofd daar weer boven.

Wil je testen of je goed in balans staat: rol je rug dan rustig af naar beneden en weer omhoog. De balans op de voeten mag daarbij niet veranderen.

SUCCES!

medical kinetics

Oefentherapie volgens de medische bewegingsleer Medical Kinetics

Medical Kinetics is een nieuwe, specialistische medische bewegingsleer, waarvan de oefeningen gebaseerd zijn op de natuurlijke dagelijkse bewegingspatronen. Uitsluitend gegeven door daarvoor opgeleide oefentherapeuten. In 2011 heb ik dit certificaat behaald.

Medical Kinetics is ontwikkeld vanuit de nieuwste, wetenschappelijke inzichten op biomechanisch en medischwetenschappelijk terrein. De essentie zit hem in het maken van 3-dimentionale totaalbewegingen, waarbij het lichaam wordt aangesproken op stabiliteit, coördinatie en soepelheid. Ontspanning en ademhaling spelen ook een belangrijke rol in het bewegen en lopen als rode draad door de behandelingen. Op deze manier komt het hele systeem van de mens aan bod (fysiek en mentaal), waardoor de behandelingen een zeer goed resultaat geven. Deze totaal-benadering zorgt ervoor dat jijzelf kennis krijgt over je eigen lichaam, de manier waarop jij het beste met je lichaam kunt omgaan en de beperkingen waar je rekening mee kunt/moet houden om overbelasting te voorkomen.

Gecontroleerd oefenen maakt dat je je weer bewust van je lichaamsgevoel. Niet alleen in termen van veel pijn, stijfheid of ernstige blokkade, maar veel subtieler en dus positiever. Doordat je eerder je lichaamssignalen op een juiste manier leert beoordelen, voorkom je juist klachten en vergroot je het vertrouwen in je lichamelijke functioneren.

Vele cliënten maken gebruik van de mogelijkheid nieuwe situaties uit het dagelijks leven, waar zij even niet goed mee weten om te gaan, voor te leggen. In een los consult wordt de situatie geanalyseerd. Stress- & bewegingsanalyse gecombineerd met een analyse van voorwaardelijke functies benodigd voor de specifieke activiteit wordt uitgevoerd. Hierna volgt een conclusie en gaat de cliënt naar huis met tips, aandachtspunten en specifieke oefeningen. De nadruk ligt ook hier op preventie van klachten en het gezond houden van je lichaam.

Voor meer informatie over MedicalKinetics: www.medicalkinetics.nl

hippische sportoefentherapie

 

vanvlietoefentherapie-hippischeIn de praktijk van “van vliet oefentherapie” of op lokatie:

  • training op de Balance Coach
  • training op balanskussen en skippybal voor spiegel
  • conditie- en spierversterkende schema’s t.b.v. het paardrijden
  • begeleiding van houding en zit van de ruiter te paard

 

Balance coach

Sinds 2014 werk ik met de Balance Coach. Een bijzonder nuttige zadelkruk, die ervoor zorgt dat houding en zit van de ruiter bewuster gevoeld en getraind kunnen worden, zonder paard. Dit heeft vele voordelen.

Mocht je geïnteresseerd of nieuwsgierig zijn, bel of mail gerust eens voor meer informatie of een afspraak.

Het is ook erg leuk en leerzaam om op stal met je stalgenoten een avond te organiseren met de Balance Coach!